Spåmannen Per Ersson f 1803

Det är allmänt omvittnat om ”Per Ers” förmåga att stä blod, bota sjuka personer och att rå på övernaturliga väsen.

Per Ersson gifte sig med Pål Bryngelssons dotter Lisa Kajsa f. 1809. Dom fick överta Erik Perssons hemmansdel och Erik Persson flyttade med sin familj till Bjurbäck i Bjurholm. Hemmanet var halva Per Bryngelssons, den andra halvan ägdes och brukades av Per Bryngels son Lars Persson.Per Erssons föräldrar var: Erik Jonsson f.1773 och hustrun Carin Persdotter f 1777,Remmarn.

Pers Ers läkekonst förmedlades genom brännvin och den helande kraften i vattnet från sin kallkälla. ”Per Ers kallkälla

Många anekdoter finns nedtecknade om Per Ers, här ska jag förmedla en som folkskolläraren och hembygdsforskaren O. P. Pettersson beskrivit i sin materialsamling vid sitt besök i Lögda 1935. FFÖN 340 Citat:

Kronofogden Holmström i Lycksele hade under en vinter fått svår värk i hela kroppen. Kronofogden hade hört berättas om Per Erssons förmåga att bota dem som plågades av värk och han sände sin dräng utrustad med en brännvinsflaska till Per Ersson i Lögda. Denne tog emot flaskan och behandlade den och lämnade den åter till drängen vilken uppmanades att ränna på sina skidor fortast möjligt till sin husbonde och tillsäga denne att låta smörja sin kropp hel och hållen med brännvinet. Men vid den tiden på aftonen då drängen rände över skogsbeväxta höjden söderom Lycksele kyrkby blev värken i kronofogdens kropp så olidlig att den sjuke skrek och ropade med all sin kraft. Men drängen kom. Man skyndade att smörja den sjukes kropp med brännvinet och värken upphörde med ens alldeles. Kronofogden kände sig alldeles frisk och lämnade sängen. Slut citat.

Några år därefter träffades kronofogden och Per Ersson i Fredrika prästgård där Per Ers erhöll en femtioriksdalersedel som tack för hjälpen.

Per Ers kallkälla finns bevarad och kan beskådas än i dag. Jag har hört berättas att tron på den helande kraften i vattnet tagits på allvar av personer långt efter Per Ers dagar. Vem vet kanske vattnet i Per Ers kallkälla även i dag har kvar sin helande och läkande förmåga?

Siri Lövgren.

Från boken om Viska

Bössmeden på Strand

Erik Magnus Eriksson i Strand, född 1843 i Lögda, sålde gården till min mormor Gustava, född Nilsdotter och Carl Johan Carlsson som flyttade från Lögda till Strand 1893.

Eriks bror Paulus tog namnet Strandberg och bodde i hus nr 2 i Strand. Han var gift med Sofia Norberg, född 1856 i Norrfors. De hade en dotter Elna Katarina Strandberg, född 1878, som gifte sig med Albert Nilsson, född 1875 i Lögda. Albert tog sig även namnet Strandberg och övertog senare gården i Strand. Men redan i början av 1900-talet flyttar familjen till hus nr 12 i Myrbränna. De fick 8 barn.

Paulus Strandberg dog redan i 40-årsåldern i benröta och hustrun Sofia flyttar tillbaka till Myrbränna och gifter sig med Jonas Sjöberg i hus nr 4 i Myrbränna.

Paulus Strandberg blev bössmed (vapensmed) i Strand och trots att han dog så tidigt hade han ett vittomspännande rykte för sin konst. Folk kom gående miltals från andra socknar i väglöst land. De tog bara med sig en spiselstolpe från öppna spisen eller liknande och efter några dagar gick de hem med ett fullgott gevär.

Tant Sofia tog hand om alla besökare i sitt lilla hus, där de övernattade och fick mat. Min mormor Gustava talade ofta om henne som en alldeles underbar granne som hon saknade mycket när hon hade flyttat till Myrbränna. Sofia skulle också provskjuta och godkänna geväret innan det var klart. I Fredrikaboken berättas också om bössmeden Strandberg i Strand. Det är Almar Nilsson som skriver om en 75-årig Stabburnäsbo som i sin ungdom gick den långa vägen till fots för att renovera sin lodbössa.

Han fick hjälpa till genom att veva runt en anordning med en tenstake som stoppades in i pipan samtidigt som smeden fyllde på med fin sjösand. Det var en lång och tålamodsprövande procedur som tog flera dagar i anspråk. Sedan tog det lika lång tid att borra upp räfflorna i loppet. Till slut skulle mynningen slipas vinkelrätt mot loppet.

Efter smidesarbetet vidtog monteringen av pipan på gevärsstocken med sikte och lås.

Innan Paulus lämnade ifrån sig bössan så skulle den provskjutas. Och den var inte klar förrän även Sofia hade provskjutit och godkänt geväret.

Mera om Per Ersson

från boken om Viska

En gång, när en ung pojke från Viskaberg besökte Per Ersson i Lögda för att söka bot mot en svår värk, som hans farfar plågades av, hade värken stannat, när Per Ersson fick mottaga sjukbudet. Detta skulle ha hänt vid många sökningar.

Hemlighetsfulla händelser inträffade ofta i samband med sjukkonsultationerna. Till den nämnde pojken hade Per sagt: ”När du går utför Lögdaberget ner mot Viskasjön, ska du få se en stor fågel ovanför dej, men bli inte rädd, utan bara fortsätt att gå hem.” Och verkligen. När pojken kom dit, flaxade en mycket stor fågel över talltopparna, så solen skymdes.

En annan gång hade en son till en person i Aspsele sänts till Per Ersson för att söka för sin far. Med sig i en skinnväska hade han det brännvin, vilket Per Ersson skulle förvandla till medicin. Pojken lämnade Per Ersson och fick följande ord med sig på vandringen: ”När du går förbi arresten på kyrkplatsen på väg över Stormyra, ska du inte bli rädd utan bara gå vidare.” När sjukbudet så gick förbi arresten, hade det blivit ett förfärligt liv i skinnväskan, men budet hade bara gått vidare, och när han kom ut på Stormyren, hade oljudet tystnat och allt hade blivit som förut.

Per Ersson kunde också bota utan brännvin. Ett sådant tillfälle var, när på sjuttiotalet en liten gosse fått ett plågsamt utslag. Fadern sökte då Per Ersson, som ordinerade honom att klippa små bitar ur alla klädesplagg gossen bar på sig. Av dessa skulle han göra en liten boll, och så fort det började blåsa ute, skulle han ta denna boll, gå ut i vinden och kasta den över vänstra axeln mot vinden. Fadern gjorde så, utslaget gick bort och kom aldrig igen.

Almar Nilsson

Ännu mera om Per Ersson

från boken om Viska

Per Ersson kunde städja blod och läsa bort vittra. En gång blev han kallad till Orgsjönäs inom Åsele socken, där boskapen var särskilt utsatt för de underjordiska. Han frågade vittra, varför de dängde svinen, så att dessa skrek, flätade hästmanarna och bjeste ihop korna. De svarade, att när korna och hästarna fällde sin spillning på deras matbord, så skulle de straffas på något vis. Nu lyckades Per Ersson läsa bort vittra för en tid, men de kom igen. Han blev på nytt kallad till Orgsjönäs, men då lyckades han inte läsa bort dem. Bonden måste flytta ladugården och fick på så vis ha boskapen i fred. När Per Ersson kom hem, frågade grannarna, vad han hört och sett. ”Fannerna”, svarade han. Det är liktydigt med onda andar.

Beträffande blodstädning berättas, att en granne, Robert Sellin, hade huggit av pulsådern, så blodet sprutade ända upp i taket. Man skickade skyndsamt ett bud till Per Ersson. När budet kom fram och talade om, att Sellin hade huggit av pulsådern, slutade såret genast att blöda.

När Per Ersson botade sjuka, var det vanligt, att den som skulle botas för någon åkomma, med budet skickade antingen brännvin eller konjak, som Per blandade i medicinen. En yngling från en by inom Åsele hade gått en skogsstig över Högåsen, en mil väster om Lögda. Han blev trött och slut, så han satte sig på ett vindfälle i närheten av stigen och drack ur brännvinsflaskan, som han hade med sig. När han kom fram till Per Ersson, hann pojken aldrig tala om sitt ärende, utan Per förekom honom med att säga: ”Du har druckit ur brännvinet, som jag skulle blanda i medicinen.”

Erik Arnqvist

Salmons läkekonst

från boken om Viska

Hanna Olovsson, född den 15 januari 1902, bosatt i Viska, har berättat om hur hennes bror blev botad av naturdoktorn Salmon Persson i Lögda. Min mor, Märta Kristina Jonsson (1872-1963) bodde, då detta hände år 1918 i Häggsjöbäcken. På sommaren, när hon arbetade på en skogsslåtter, hade hon stått på knä och kokat gröt över en öppen eld. Då hon reste sig upp, kände hon en intensiv smärta i ena knäet. Hon trodde, att hon hade ”trödd” knäet. Värken blev värre och värre, och efter några dagars lidande skickade hon min sextonårige broder Jonas till Salmon Persson i Lögda. Jonas hade med sig en skvätt brännvin. Persson var alltid noga med att de hjälpsökande hade med sig brännvin eller kamferbrännvin. Jonas gick skogsstigar över Nordås-Råberg-Gravsjö-Viska. Då han kom fram till Lögda, var Salmon inte hemma men kom efter en stund. Han hade varit i skogen för att plocka bär. I hinken fanns knappt bottenskylan.

– Jag kände på mig, att någon behövde hjälp, så jag gick hem, var Salmons förklaring.

Sedan han hört vad saken gällde, tog han något ur ett skåp och kastade i en burk. Det skrällde som småsten i burken. Han slog brännvinet över och rörde om. Jonas ämnade nu gå hem, men Salmon hejdade honom med orden:

– Du behöver inte gå hem i kväll. Jag har ordnat, så du får ligga över i granngården.

– Men mamma har så ont, invände Jonas.

– Nej, hon har inte ont nu. Värken är borta, tills du kommer hem, sade Salmon.

Pojken gick till granngården och fick ligga där, men funderade över hur Salmon kunnat ordna med nattlogi, då han aldrig lämnat rummet, sedan han kommit hem från skogen.

Dagen efter gick Jonas hem. Mamma hade mycket riktigt varit kvitt sin värk ett helt dygn, men några minuter innan Jonas kom hem, fick hon tillbaka sin plåga. Hon behövde nu bara tvätta knäet en gång med brännvinsmedicinen, så var hon frisk igen. Flaskan gömde hon hemma, men en gång, då vi varit på besök i en grannby, hade den på ett mystiskt sätt försvunnit.

Göta Salmonsson

Elias Anderssons trollpåse

från boken om Viska

Till Pål Pålssons gård i Lögda kom en spåman från Örträsk. Han hette Elias Andersson men kallades vanligen Grokkme. Han låg i gården över natten, men på morgonen, när han farit sin väg, fick man se, att han hade glömt en påse kvar. Gårdsfolket trodde väl, att han skulle komma efter den, men dagarna gick, utan att Grokkme syntes till. Vad skulle de göra med påsen, visste de inte. Det var inte utan att de kände sig en smula rädd för den, eftersom något mystiskt och skrämmande häftade vid allt, som spådomskunniga personer haft att skaffa med. Till sist blev emellertid Pål Pål’s gumma så led åt trollpåsen, att hon kastade den på elden. Men då hände något! I samma ögonblick sprang dörren upp. Och det hördes en skarp knall, samtidigt som påsen flög iväg med en väldig fart. Vart? Ja, vem kan säga det?

Efter Sanny Bryndahl, Myrbränna

Husförhör

ur boken LÖGDA av Frans Forsgren

Redan under 1600-talet beslöts att husförhör skulle hållas av församlingsprästerna. De präster som varit kyrkoherdar i Fredrika församling ha haft husförhör i byarna. Det är först på allra senaste tiden som husförhören ha fått ge vika för vanliga andaktsstunder.

Medan husförhören var i bruk ålåg det byamännen att ordna för husförhören. Bönderna skulle i tur mottaga husförhöret, prästen och byafolket.

”Man måste alltid gå och vara rädd för något. Om sommaren är det åska och om vintern husförhör”. Det ligger en hel del i detta gamla påstående. Det var ett förhör. Prästen var en myndighetsperson. Han var ofta fruktad. Det gällde att kunna katekesen utantill. Husmor hade det arbetsamt med att städa och baka kaffebröd. Karlarna skulle hacka granbarr, som på husförhörsdagens morgon skulle strös ut på golven. Bänkar skulle ställas in i storköket, där husförhöret skulle hållas, av husbonden på gården. Kyrkskrindan skulle göras fin. Bjällerringen sättas fast på lokspetsarna och storklockan knäppas fast på ena skakeln eller också högst upp på selen.

Husförhör i Lögda år 1898 den 29 juni hållet av kyrkoherde Bjurberg:

Närvarande: Paulus Edvall Paulsson

P.E. Sjöberg, ingen därifrån

S. Sjöberg, ingen därifrån

Jakob Jonsson samt barnen Erik och Johanna

J. Jakobssons barn, Axel, Thilda, Alma och Manda

Borgström med dottern Erika samt Karolina

Robert Sellins hustru och barnen Lydia och Emmy

Nils Petter Paulssons, ingen

Salmon Persson med hustru o.d. Thekla

Jonas Albin Jonsson med h.o. son Jonas Valfred

Artur Jonsson

Petter Aron Larsson och hans hustru

Paulus Erik Nilsson

Holmgrens dotter Frida

Per Olovsson och hans hustru

Summa 26 personer

Ur bibeln lästes 1:a och 2:a årg. texter på 9 sönd. efter tref. Samt Rom. 4:9-25. Flickorna Lydia och Johanna sjöngo ”Det är så gott att om Jesus sjunga”. Unisont sjöngs psalmerna 245, 285:11 i den då gällande psalmboken.

Skolundervisning

ur boken om LÖGDA av Frans Forsgren

Sockenstämman, där församlingens kyrkoherde var självskriven ordförande fick genom 1842 års folkskolestadga till sin stora uppgift att meddela barnens undervisning. Före den tiden fanns det dock rätt många som kunde läsa innantill. Skrivkonsten var ringa. Man frågar sig vem det då var som lärde barnen att läsa. Det skedde genom kyrkans försorg. Enligt 1686 års kyrkolag skulle prästen med klockarens hjälp ”driva barnaläran och undervisa barnen att läsa i bok”. År 1723 utsträcktes denna anmodan att gälla även föräldrar och förmyndare. Biskopen hade vid sina visitationer undersöka om prästen fullgjort sin plikt. Biskopen ville höra prov därpå i kyrkan genom förhör med barnen. Prästen utförde sin kontroll över läsfärdigheten och annan kun-skap vid sina husförhör. Eftersom det ålåg även föräldrarna att svara för att barnen lärde sig läsa, så vädjades till prästen om hjälp av en barnalärare. På sockenstämma i början på 1800-talet diskuterades denna sak. De kommo till en god lösning tack vare Erik Bryngelsson från Lögda. Se artikel i denna bok om honom. När Erik Bryngelsson kom till ett hem så fanns där bland eleverna även fullvuxna ungdomar. Det var nämligen så att där någon inte hade tillräcklig insikt i den kristna läran, så blev han utestängd från nattvarden och den som var utestängd därifrån fick inte gifta sig. Det gällde att klara sig på husförhören.

I en annan socken inom vårt län blev en flicka på 1700-talet ådömd stockstraff två söndagar å rad för att hon ”varken kan katekes, än mindre något därav förstår, ej heller kan läsa i bok.” Hon var dock 22 år, fastän hon erkände sig allenast hunnit till 12 eller 13 år. Hon var också årligen förmant att lära sig läsa.

Fredrika socken hade förmånen att på 1840-talet få hit en flyttande nomadskola. I två år var denna skola i Lögda med Anders Fredrik Nordenstam som lärare.

Sockenstämma valde skolråd, som nu fick en hel del bekymmer. Det beslöts att socknen skulle uppdelas i fem rotar. Socknens ende lärare hade att fördela sitt läsår på dessa rotar. Men redan 1849 ville skolrådet ändra på detta och föreslog nu tre rotar; Bredträsk, Tallsjö och Viska. Lögdabarnen fick gå till fots den långa vägen till Viska skola. Det fanns fortfarande bara en lärare. Det var Flodstedt. Lärarlönen utgjorde då 208:- riksdaler. Flodstedt flyttade till Dorotea år 1854. Till efterträdare valdes E.E. Nordenstedt, sonson till Per Mårtensson i Lögda. Nordenstedt flyttade också till Dorotea. År 1876 inrättades den första småskolan, förlagd till Viska. Mårten Lindströms äldsta dotter, Sara Kristina, blev första lärarinna. Hennes brorsdotter.

Lögdakalaset

ur boken om LÖGDA av Frans Forsgren

Till Lögdahemmet hörde stora vidder slåtterängar. Det tog lång tid att avbärga alla dessa ängar. Därtill kom slått på hemåkern och potatisupptagningen. Med mycket annat arbete, som hörde till sommarmånaderna till, uppstod behovet av några dagars vila och förströelse. Så uppkom firning av skördetidens avslutning med ett s.k. Lögdakalas veckan efter böndagen i oktober.

Erik Albert Danielsson i Tallsjö härstammar via Orrberg från familjen Per Mårtenson i Lögda. Denne berättar att han i sin ungdom var med på kalaset ett år. Det hölls den gången i Nils Petter Lindgrens gård, som då stod öde. Danielsson kunde berätta om att kalaset brukade börja böndagshelgen och fortsätta en vecka. Varje gård i Lögda hade rätt att bjuda till sig en gäst från en annan by. Denne gäst skulle bo och äta i den gård som hade bjudit. På kalaset förtärdes ingen mat men kaffe och brännvin. Programmet under dagarna bestod av omväxlande dans och lek. Snusdosdragning, armkrok och dyl. Förekom ofta. Vid ett bord i hörnen kunde äldre män sitta med pipa i mun och brännvinsflaskan på bordet. Det var mycket att prata om. Ingen fick missköta sig under festen. Det var angeläget att skördefesten skulle vara en av byns gemensamma glädje- och tacksamhetsfest. Tidigt på kvällen gick alla hem till sitt, åto sin middag, skötte ladugården och gingo till vila för att dagen därpå fortsätta med sin festlighet.

Lögdakalaset har tydligen så småningom förkortats till att omfatta endast ett par tre dagar och sist endast över helgen och kallades då böndagskalaset i Lögda. Nu har Lögdakalaset helt upphört.

Åke Ämting

Några historier från min barndom

Jag heter Åke Ämting och är 72 år. Född i Lögda och bodde där till 11-12 årsåldern.

Jag vill här berätta några historier som jag minns från min barndom och berättades om de personer som återges här. Jag berättar dem som jag minns och om sanningshalten kan jag inte bedöma.

n’ Pål Edvard. ( Edvald Paulsson)

Pappa Arvid var på väg efter Lögdabyn och mötte då n’Pål Edvard som av någon anledning behövde en kniv som han tydligen glömt hemma. Frågade då pappa om han fick låna hans, men han hade helgdagskläderna på sig så han hade ingen på sig, Då fräste n’pål Edvard. Men vet du int att en kär utan kniv är som en kärring utan fittä!

Nordeman

Som jag minns honom var han en inte så storväxt man. Han var inte Lögdabo. Han kom till byn då och då och ”nasade”. Bland annat sålde han obligationer. Det sades att han var begiven på sprit. En sommardag kom han från affärn och hade en svagdricksflaska på pakethållaren. Cykeln ledde han. Pappa var då ute och slog hö mellan huset och byavägen. Nordeman stannade och pratade och sade att han var törstig. Han hade ju dricka med sig. 10 liter. Den var för tung att lyfta till munnen så han ställde den på vägkanten och ställde sig själv på knä i landsvägsdiket, lutade på flaskan och drack girigt. Med tanke på att han var begiven på alkohol så frågade pappa. Int bli du fäll full tå svagdricka? Näe svarade Nordeman, men den liksom underhåller ruset!

Evert Staaf

Välkänd Lögdabo, skomakare och kunnig i lite av varje. Han berättade att han förlorat några nät i Lögdasjön. De var ju naturligtvis stulna påstod han. De var borta ända till en vinter då han åkte skidor i lögdabackarna som lutade mot sjön. Efter stranden stod då båthus med dörrar mot både land och vatten. Han hade hög fart utför backen och hann inte stanna utan åkte genom dörren som vätte mot land. Han berättade sedan så här. – Då jag for genom döra på Emil Jon’s båthusä sä slo ja huvve tin dubb, för näta hängde ju på en ställning i taket. Ja tittä på dubben (dubb= nätflöte) och där stoe E. Staaf!!!!!!!